مکان های تاریخی دزفول

نخل “کلبی خان”: نمادی از عزاداری در دزفول

نخل “کلبی خان” در دزفول:

 
نخل “کلبی خان” که به نخل کربلایی خان نیز مشهور است، یکی از قدیمی‌ترین و مشهورترین نخل‌های گردانی در شهر دزفول است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد.
این نخل در محله میاندره این شهر واقع شده و هرساله در ماه‌های محرم و صفر در مراسم عزاداری امام حسین (ع) به حرکت در می‌آید.

مسافران و شهروندان دزفول با گذر از محله”مسجد میان دره” چشمشان به نخلی خواهد افتاد که تاکنون در خوزستان مشابه آن کمتر دیده شده و آنهم نخل کلبی خان است.

اگر چه می گویند در دزفول دو نخل دیگر به جز نخل کلبی خان (کربلایی خان) وجود دارد اما همگان می گویند مهمترین نخل دزفول، نخل” کلبی خان” است که هنوز هم در ایام عزاداری امام حسین (ع) در ماه های محرم و صفر آراسته می شود.

ادرس نخل “کلبی خان”:

از قدیم الایام در محله “مسجد میان دره ” قرار دارد. جالب آنکه در دزفول، ضرب المثل ” مَری نَلخ ‌‌‌‍( نَخل ) کَلبی خان است”کنایه از اشخاص بسیار تنومند است زیرا که نخل مزبور درمیان نخلهای دیگر در ایام عزاداری بزرگتر و مشخصتر بود.

در خصوص این نخل یکی از ساکنین محل می گفت: “بچه که بودم پدرم می گفت این نخل حدود 300 سال قدمت دارد. نخلی که بعد از خود کلبی خان، خاندان عالمشاه متولی آن بودند. نخل از چند تکه مجزا تشکیل شده است. یک چارچوب اصلی دارد و از دو طاق بزرگ و دو طاق کوچک برخوردار است”.
 
تا زمانی که خیابانها در تسخیر سیمهای برق نبود این نخل توسط 15 تا 20 نفر با سلام و صلوات بلند می شد اما دیگر مجال بلند کردن آن نیست.
مشابه این نخل که البته ازنخل کلبی خان کوچکتر هستند می توان در دومحله کرناسیون و کلانتریها نیز دید.
در حال حاضر نیز این نخل همه ساله در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) شرکت داده می شود و در اتاقی موسوم به نخل کلبی خان نگهداری می شود. این نخل در فهرست آثار معنوی ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است.
 
کلبی خان شخصی ثروتمند بود که در خواب به امام علی(ع) متوسل شد تا خداوند فرزندی نصیب او کند. در خواب به او گفته می شود که در سرنوشت تو فرزندی جای نمی گیرد اما زمینی خریداری کن و مسجدی بنا کن که امروزه به مسجد علی ابن ابی طالب معروف است و در نهایت نخلی بساز و در عزاداری امام حسین(ع) شرکت بده. کلبی خان بعد از اجابت این فرمایشات فوت می کند.

مشخصات نخل:

نخل کلبی خان از جنس چوب بوده و ارتفاع آن به حدود 17 متر می‌رسد. این نخل با پارچه‌های سیاه و سبز رنگ آمیزی شده و با آیات قرآن، احادیث و اشعار مذهبی تزئین می‌شود. در بالای نخل نیز علم‌های عزاداری نصب شده است.
 

حوادث:

در سال 1398، نخل کلبی خان در حین برگزاری مراسم عزاداری دچار سانحه شد و به زمین افتاد. این حادثه خسارات زیادی به نخل وارد کرد و مرمت آن چندین ماه به طول انجامید.

وضعیت فعلی نخل “کلبی خان” دزفول:

خوشبختانه نخل کلبی خان مرمت شده و هم اکنون در سلامت کامل است. این نخل هرساله در مراسم عزاداری محرم و صفر در خیابان‌های دزفول گردانده می‌شود و مورد استقبال  مردم قرار می‌گیرد.
خل کلبی خان در محله میاندره شهر دزفول واقع شده است.
 
برای دسترسی به این نخل می‌توانید از طریق:
خیابان طالقانی: به سمت شرق حرکت کنید تا به میدان آزادی برسید. از میدان آزادی، به سمت جنوب به سمت خیابان امام خمینی بروید. پس از حدود 500 متر، نخل کلبی خان را در سمت چپ خود خواهید دید.
 
خیابان امام خمینی: به سمت جنوب حرکت کنید تا به تقاطع خیابان طالقانی برسید. از این تقاطع، به سمت غرب به سمت خیابان طالقانی بپیچید. پس از حدود 500 متر، نخل کلبی خان را در سمت چپ خود خواهید دید.
 
همچنین می‌توانید از نقشه‌های آنلاین مانند گوگل مپ یا بای‌دی برای پیدا کردن آدرس دقیق نخل کلبی خان استفاده کنید.
 
تیم حرفه ای  دیارمو در راستای نیل به اهداف خود که همان معرفی و ترویج محصولات سنتی و سوغات دزفول می باشد فعالیت و فروش اینترنتی محصولات سوغات دزفول از قبیل سینی حصیری  را به تمام نقاط کشور ارسال می نماید.
 
نخل &Quot;کلبی خان&Quot;

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...

دلیل بازگشت وجه

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!