سبد ترکه بادومی

سبد ترکه بادومی:

سبد ترکه بادومی از سبدهای زیبای بادامی است که در  ابعاد و اندازه‌های گوناگون عرضه می‌شود. ترکه بافی، یکی از هنرهای بومی در مناطق مختلف ایران از جمله خوزستان است. این هنر با ترکه چوب درختانی چون بادام کوهی، بادام تلخ ساخته می‌شود. سبدهای موجود از ترکه‌های بادام منطقه دزفول خوزستان، جمع آوری می شود و سپس توسط دستان هنرمند زنان روستایی  بافته می شود. می‌توان از این سبدها به عنوان آبکش برنج، شستن، خشک کردن و نگهداری سبزی و میوه استفاده کرد. این سبد های بادامی در اندزه های مختلفی  عرضه می‌گردد.

سبد های ترکه بادام چگونه ساخته می‌شوند؟ 

در روش ساخت سبدهای ترکه بافی، بافندگان ابتدا شاخه‌های نازک بریده شده را در آب ‌می‌خیسانند تا قابلیت انعطاف پذیری خود را باز یابند، سپس با توجه به طرحی که در ذهن دارند شروع به بافتن و اجرای طرح می‌کنند. نحوه بافت سبدهای ترکه بافی معمولا به صورت تار و پود است. بعد از ساخت اسکلت اصلی با ترکه‌های ضخیم‌تر که تار های سبد محسوب می‌شوند، ترک‌های نازک‌تر که پودها هستند به صورت ساده باف با زیرورو کردن شاخه‌ها به صورت شعایی به محیط سبد اضافه می‌شوند، بنابراین این سبدهای ترکه بافی، به بافت گلیم، جاجیم و سایر بافتنی‌های بی‌شباهت نیستند. فن ترکه بافی(سافت بافی) در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت گردیده است.

این سبدها حساسیت زا نیستند و دوام بالایی دارند. همچنین می‌توانید آن را شسته و سپس خشک نمایید.

هنر ترکه بافی

در گذشته، محصول تپ به‌طور خودمصرفی در زندگی مردم مناطق تولید کاربرد داشت و امروزه نیز با تغییر در فرم، ابعاد و … به‌طور کاربردی و یا تزیینی در جوامع شهری و روستایی برخی از مناطق کشور عرضه می‌شود. به‌علت استفاده از شاخه‌های چوبی در ساختار تپ، این محصول دارای استحکام زیاد است. همچنین، دارای تعادل و تقارن فیزیکی است و ممکن است از لحاظ ساختار ظاهری دارای کف، بدنه، درپوش، دسته و پایه باشد. این اجزا دارای بافت و ظاهری متناسب با کارکرد نهایی هستند. از نظر شکل ظاهری، محصول تپ شامل دو نوع است: الف- محصول مسطح: این نوع محصول، مسطح و فاقد دیواره است؛ مانند انواع زیرداغی. ب- محصول حجم‌دار: این نوع محصول دارای حجم است و به شکل درب‌دار و یا بدون درب بافته می‌شود. رایج‌ترین محصولات تپ خوزستان، شامل موارد زیر است: پیش‌دستی، ظرف سبزی، ظرف نان، ظرف میوه، ظرف نگه‌داری تخم‌مرغ، گلدان، سبد گل، نوعی پالاینده به‌نام سله  برای آبکش‌کردن برنج، نوعی سبد برای جابه‌جایی ماکیان به‌نام کوروک ، زیرداغی، انواع سبدهای بزرگ  و … در استان خوزستان، مهم‌ترین کاربرد محلی محصولات تپ، برای آبکش‌کردن برنج، شستن گندم و حبوبات، خشک‌کردن میوه، حمل صیفی‌جات و میوه‌جات، لانه‌ی مرغ کُرچ (کُرک)، نگه‌داری نان و … است. امروزه محصولات تپ خوزستان، علاوه‌بر کاربردهای محلی یادشده، به‌طور معمول به‌عنوان ظروف نگه‌داری و یا حمل برخی از مواد غذایی، ظروف پذیرایی از مهمان و یا برای تزیین در دکوراسیون فضاهای داخلی کاربرد دارند. نام هریک از محصولات تپ، بیانگر جنبه‌ی کاربردی آن نیز هست. اغلب محصولات تپ، دارای کاربرد چندگانه هستند. شکل ظاهری و اندازه‌ی هریک از محصولات از مهم ترین عوامل تأثیرگذار بر نوع کاربرد آنها است.

 انواع سبدهای ترکه بادامی

محصولات ترکه بافی شامل انواع سبد های ترکه ای (تپ ) در سایزهای مختلف ۲۰ سانتی و ۳۰ سانتی و ۴۰ سانتی و ۵۰ سانتی و سبد تخم مرغ در سایز های مختلف می باشد. ماده اولیه این محصولات گیاه کرتک می باشد که در کنار رودخانه رشد می کند. از خصوصیات کرتک بوی خوب آن هنگام خیس شدن است. از سبد های ترکه بادامی می توان برای شستن ابکش کردن و خشک کردن میوه و سبزیجات استفاده کرد.

سبد ترکه بادومی

سبد حصیری ترکه بادامی

سبد ترکه بادام.مخصوص خشک کردن سبزی و میوه.بخاطر خاصیت حصیری بودنش هوا به راحتی از داخلش عبور میکنه و سبزی و میوه به سرعت خشک میشه.همچنین در دکوراسیون داخلی نیز قابل استفاده می باشد.سبک.راحت.قابل شست و شو می باشد.

در فروشگاه دیارمو شما می توانید انواع سبدهای بادومی را در سایزهای مختلف از طریق سایت خریداری کنید.

همچنین از طریق با سلام و ترب نیز شما می توانید از غرفه دیارمو به راحتی خرید کنید و از بقیه محصولات ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...

دلیل بازگشت وجه

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!