دریاچه شهیون

دریاچه شهیون کجاست؟

دریاچه شهیون نام دیگر آن دریاچه سد دز است. یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران و از جاهای دیدنی دزفول محسوب می‌شود که در شمال غربی دزفول و پشت دو کوه شاداب و تنگوان، کنار روستای پامنار قرار دارد و باعث زیبایی منطقه شهیون شده است.

منطقه شهیون با مساحت بالغ بر ۳۰۲ کیلومتر مربع از توابع شهرستان دزفول است که در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول واقع شده است.

دریاچه سد دز طول ۶۵ کیلومتر است که البته مساحت این دریاچه در مواقع پرآبی و کم‌آب اندکی متفاوت بوده و در بیشترین حالت تقریبا ۶ هزار هکتار است.

عمق دریاچه نیز تا ۵۰ متر متغیر است.

آب دریاچه از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد و بعد از گذر از کوه‌های زاگرس و دریافت ریز‌آبه‌های بسیار، به این دریاچه وارد می‌شود.

این رودخانه شامل دو شاخه اصلی به نام سزار و بختیاری است.

رود سزار در شمالی‌ترین بخش حوزه جاری است و از سه شاخه ماربره، تیره و سبزه تشکیل شده است. دومین سرشاخه اصلی رودخانه دز، رود بختیاری است که در ۴۰ کیلومتری پیوند سرخاب به رود سزار متصل می‌شود.

ماهی ؟!

با وجود اینکه دریاچه شیهون در استان گرمسیر خوزستان قرار دارد، اما ماهی قزل‌آلا که که یک ماهی سرد آبی است، در این دریاچه زندگی می‌کند و این یکی از شگفتی‌های این دریاچه است.

قزل‌آلای رنگین کمان از ماهی‌های غیربومی دریاچه سد دز محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این نوع قزل‌آلا (در مقایسه با انواع دیگر این ماهی) تحمل بیشتری نسبت به دمای محیط دارد، در این دریاچه چند سال قبل رهاسازی شده و اکنون توانسته خود را با شرایط محیطی آن سازگار کند.

صید ماهی در بعضی از فصول سال ممنوع میباشد و گزارش هایی از صید ماهی های ۲ الی ۳ متری وجود دارد.

لازم به ذکر است ایستگاه محیط بانی در منطقه حضور دارد و بر امر صید و شکار در این منطقه نظارت میکند

این دریاچه در سال ۱۳۴۴ با ساخت سد دز ایجاد شد و وسعت آن در شرایط پرآبی حدود ۶ هزار هکتار است. دریاچه شهیون با طبیعت بکر و زیبای خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان خوزستان است. این دریاچه محل زندگی انواع ماهی‌ها و پرندگان است و همچنین امکاناتی مانند قایق‌سواری، ماهی‌گیری و اردو را برای گردشگران فراهم می‌کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...

دلیل بازگشت وجه

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!