کپوبافی
تیر 23, 1403

هر چیزی که به دنبال آن هستید

هدایایی از دل تاریخ و طبیعت

سوغات خوزستان

 خوزستان صنایع دستی و سوغات منحصر به فردی دارد که می‌توانید به عنوان یادگاری از این سفر به یاد ماندنی تهیه کنید. خرما و محصولاتش، ادویه‌های معطر، ظروف سفالی و مسی، البسه محلی و … از جمله این سوغات هستند. در این مقاله به انواع سوغات خوزستان و نحوه خرید آنها میپردازیم:

 1.لباس های محلی خوزستان

مردم خوزستان لباس‌های محلی زیبایی دارند که با توجه به فرهنگ و قومیت هر منطقه متفاوت است . می‌توانید از این لباس‌ها به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان استفاده کنید و یا آنها را برای خودتان به عنوان یادگاری از سفر به خوزستان تهیه نمایید.هر کدام از شهر های خوزستان لباس سنتی منحصر به خود را دارد.

2.سوغاتی های اهواز

اهواز، مرکز استان خوزستان، شهری پر جنب و جوش است . بازارهای اهواز پر است از مغازه‌هایی که انواع سوغات و صنایع دستی خوزستان را به فروش می‌رسانند. مسافر ها همه روزه از محصولاتی مانند خرما و صنایع دستی حصیری و… را برای سوغات به دیار خود میبرند.

3.خرما های خوزستان

خوزستان به عنوان یکی از خرماخیزترین مناطق ایران، شهرت جهانی دارد. خرماهای این استان از مرغوب‌ترین خرماهای ایران هستند . خرما طعمی شیرین و دلچسب دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. می‌توانید از خرما به عنوان تنقلات، در پخت و پز و یا برای تهیه شیره خرما استفاده کنید. خرماهای این استان از مرغوب‌ترین خرماهای ایران هستند و در انواع مختلفی مانند دیری , استعمران، زاهدی، کبکاب، گنتار، بریم، برهی، شکری، دیلگاری، پیارم ،سودانی، خاصویی و خضراوی به فروش می‌رسند.

4.صنایع دستی حصیری خوزستان

حصیربافی یکی از هنرهای دستی سنتی و اصیل خوزستان است که قدمتی دیرینه دارد. مردمان این دیار با استفاده از برگ نخل، محصولاتی زیبا و کاربردی مانند سبد، ظرف، کپو، کاسه، دیس، سینی، ظروف دکوری و … خلق میکنند.

بازارهای اهواز پر است از مغازه‌هایی که انواع محصولات حصیری را به فروش می‌رسانند. می‌توانید از این محصولات به عنوان سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان استفاده کنید و یا آنها را برای تزئین منزل خود به کار ببرید.

 

5.سوغات آبادان (ادویه های خوزستان)

خوزستان را  به خاطر ادویه‌های معطر و خوش عطرش نیز شناخته می‌شود که البته مهد این طعم های خوش شهر آبادان میباشد. هل، دارچین، زنجبیل، فلفل و زردچوبه از جمله ادویه‌های معروف این استان هستند. می‌توانید از این ادویه‌ها برای پخت و پز و طعم دادن به غذاهایتان استفاده کنید. در این شهر مغازه های ادویه فروشی به وفور در شهر دیده میشود و عطر خوششان در خیابان ها میپیچد.

6. سوغات شوشتر (ظروف سفالی و مس)

در برخی از نقاط خوزستان، مانند شوشتر، هنرمندان به ساخت ظروف سفالی و مسی می‌پردازند. این ظروف با ظرافت و زیبایی خاصی ساخته می‌شوند و می‌توان از آنها به عنوان ظروف دکوری و یا برای سرو غذا استفاده کرد.

7.سوغات دزفول، مهد حصیربافی ایران(کپو)

شهر دزفول در خوزستان، به عنوان مرکز حصیربافی ایران شناخته می‌شود. قدم زدن در بازارهای سنتی این شهر، حس و حالی وصف‌ناپذیر دارد. در این بازارها می‌توانید انواع محصولات حصیری را با ظرافت و کیفیت مثال‌زدنی مشاهده کنید و برای خود و عزیزانتان سوغاتی‌هایی نفیس و ماندگار تهیه نمایید. کپو در عین زیبایی بسیار کاربردی نیز هست که از همین جهت انتخابی عالی برای هدیه دادن میباشد.

8.شیرینی‌های خوزستان

علاوه بر حصیربافی، خوزستان به خاطر شیرینی‌های خوشمزه و سنتی‌اش نیز شهرت دارد. شیرینی‌هایی مانند انواع کلوچه های خرمایی و شکری، حلواشکری، ارده ، و لوز کنجدی، با طعم اصیل و دلچسب، هر ذائقه‌ای را به وجد می‌آورند. این محصولات از سوغات دزفول میباشند.

نکاتی برای خرید سوغات خوزستان:
  • کیفیت را فدای قیمت نکنید محصولات حصیری و شیرینی‌های خوزستان در کیفیت‌های مختلفی به فروش می‌رسند. هنگام خرید، به کیفیت محصول دقت کنید و از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.
  • چانه بزنید: در بازارهای سنتی خوزستان، چانه زدن مرسوم است. پس از اینکه قیمت مورد نظرتان را پیدا کردید، حتماً چانه بزنید تا بتوانید محصول را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنید.
  • از سوغاتی‌های فصلی غافل نشوید: برخی از سوغات خوزستان، مانند خرما، در فصل‌های خاصی از سال به وفور یافت می‌شوند. اگر در فصل مناسب سفر می‌کنید، حتماً از این سوغاتی‌ها به عنوان هدیه برای عزیزانتان ببرید.
  • به صورت انلاین خرید کنید: روشگاه های معتبری در این حوزه وجود دارند که میتوانند به شما برای خرید راحتر کمک کنند.

سخن پایانی

سفر به خوزستان و گشت گذار در گوشه گوشه ی طبیعت تا بازار های سنتی اش بسیار لذت بخش میباشد . اما توصیه می شود اگر قصد سفر به خوزستان را دارید در فصل خنک سال به این استان سفر کنید همینطور میتوانید از خرید سوغات به صورت آنلاین استفاده کنید

اگر به دنبال خرید سوغات و صنایع دستی سنتی خوزستان هستید، دیارمو می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای شما باشد. برای مشاهده محصولات این فروشگاه و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت دیارمو به نشانی diyarmo.com مراجعه کنید.

به این مقاله امتیاز دهید
5/5
به این مقاله امتیاز دهید
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...

دلیل بازگشت وجه

مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!